ესტონური სათამაშო ბიზნესი
ესტონეთში სათამაშო ბიზნესის დაარსება კანონიერი საქმიანობაა. აზარტული თამაშების ინდუსტრია რეგულირდება კანონით და მას ზედამხედველობს ესტონეთის საგადასახადო და საბაჟო საბჭო. აზარტული თამაშების მიწოდებასთან დაკავშირებული ნებისმიერი ორგანიზაციის მუშაობის მარეგულირებელი სახელმწიფო აქტი არის აზარტული თამაშების აქტი.
აზარტული თამაშების ინდუსტრია ვითარდება როგორც ოფლაინ, ასევე ონლაინ რეჟიმში. აზარტული თამაშების გასართობი სახმელეთო წერტილის ორგანიზებისთვის, თქვენ უნდა მიიღოთ ლიცენზია. ანალოგიურად, ლიცენზია საჭიროა ონლაინ აზარტული თამაშების საიტების შესაქმნელად. ვინაიდან აზარტული თამაშების ინდუსტრია ნაწილობრივ ნაციონალიზებულია, უცხოურმა ოპერატორებმაც უნდა მიიღონ ნებართვა მომსახურების გაწევისთვის.
დღეს ესტონეთში აზარტული თამაშების განვითარება უმეტესად ტურიზმს უკავშირდება. სახმელეთო სათამაშო დაწესებულებებში მოთამაშეთა ყველაზე დიდი რაოდენობა ფინეთისა და დსთ-ს ქვეყნების მაცხოვრებლები არიან. ესტონეთის მოქალაქეები, თავის მხრივ, ეწინააღმდეგებიან ქვეყნის მოსახლეობაში აზარტული თამაშების დამოკიდებულების განვითარებას. ისინი ნებაყოფლობით შეაქვთ თავიანთი სახელები რეესტრში, რომელიც ზღუდავს წვდომას ონლაინ კაზინოებზე ან მიწისზედა დაწესებულებებზე.
ესტონეთის აზარტული თამაშების კანონმდებლობა
ესტონეთში აზარტული თამაშები ითვლება გასართობად, რომელიც აკმაყოფილებს შემდეგ პარამეტრებს:
აზარტული თამაშების შესახებ კანონის თანახმად, ეს განმარტებები მოიცავს კაზინოს მაგიდის გართობას, სათამაშო აპარატებს, ლატარიებს და სპორტულ ფსონებს. ყველა ამ ტიპის აზარტული სერვისი გათვალისწინებულია მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ ოპერატორმა მიიღო ლიცენზია. სათამაშო ბიზნესის ორგანიზება დიდ გადასახადს ექვემდებარება.
ესტონეთის კანონმდებლობა განსაზღვრავს ლეგალური აზარტული თამაშების შემდეგ ტიპებს:
აზარტული თამაშები მოიცავს მაგიდის თამაშებს და სლოტებს. ლატარიები მოიცავს კერძო და სახელმწიფო გათამაშებებს. ასევე ხელმისაწვდომია სხვადასხვა სპორტული ფსონები და ფსონები სხვადასხვა სახის ღონისძიებებზე. უნარების თამაშები მოიცავს რულეტს, პოკერს და სხვა კარტის თამაშებს.
აზარტული თამაშების რეგულატორები და კანონები
ესტონეთის საგადასახადო და საბაჟო საბჭო არეგულირებს აზარტული თამაშების ბაზარს ესტონეთში. ეს ორგანო პასუხისმგებელია ლიცენზიების გაცემაზე სათამაშო საქმიანობის მარეგულირებელი ძირითადი დოკუმენტის – „აზარტული თამაშების შესახებ“ კანონის შესაბამისად. კანონის მუხლებში დეტალურად არის აღწერილი, თუ რა სახის გასართობად ითვლება აზარტული თამაშები და რა ნებართვები უნდა მიიღოს მეწარმემ სათამაშო ბიზნესის ორგანიზებისთვის. თავად სახელმწიფოს აქვს აზარტული თამაშების ორგანიზების ექსკლუზიური უფლება. კერძო კომპანიებზე გაცემული ლიცენზიები და ნებართვები ამ უფლებას ანიჭებენ ფიზიკურ და იურიდიულ პირებს.
აზარტული თამაშების შესახებ პირველი კანონი 1994 წელს გამოიცა. ლატარიის მოწყობის ნიუანსებს შეეხო. პარალელურად მიიღეს კანონი აზარტული თამაშების მომწოდებელი კომპანიების დაბეგვრის შესახებ. ერთი წლის შემდეგ შემოღებულ იქნა კანონი აზარტული თამაშების შესახებ, რომელმაც დაადგინა სხვა აზარტული თამაშების (აზარტული თამაშები, გათამაშება, ოსტატობის თამაშები) ჩატარების სამართლებრივი საფუძველი. 1995 წლიდან „აზარტული თამაშების შესახებ“ კანონი გახდა სათამაშო კომპანიების საქმიანობის ძირითადი დოკუმენტი. დაარსების დღიდან მან განიცადა მთელი რიგი ცვლილებები და დამატებები, რომლებიც ამკაცრებს კონტროლს ოპერატორებზე.
აზარტული თამაშების იურისდიქციაში ლიცენზიის მიღების პირობები
ესტონეთში სათამაშო ბიზნესის ორგანიზების ლიცენზია გაიცემა როგორც ფიზიკურ, ასევე იურიდიულ პირებზე. სახელმწიფოსგან ნებართვის მისაღებად მეწარმემ უნდა წარმოადგინოს მისი ფინანსური სანდოობის დამადასტურებელი დოკუმენტების პაკეტი. ასევე აუცილებელია აზარტული თამაშების ორგანიზებისთვის ტექნიკური და მატერიალური საშუალებების ხელმისაწვდომობის დადასტურება. განმცხადებლის პაკეტში არსებული დოკუმენტების სია მოიცავს:
ლიცენზიის მოპოვება შეუძლიათ მხოლოდ იმ განმცხადებლებს, რომლებიც აკმაყოფილებენ რიგ მოთხოვნებს. იურიდიული ან ფიზიკური პირი უნდა იყოს რეგისტრირებული ესტონეთში და კომპანია უნდა მოქმედებდეს ქვეყნის კანონმდებლობის შესაბამისად. ოპერატორს არ შეუძლია აზარტული თამაშების გარდა სხვა საქმიანობით დაკავდეს. კერძო კომპანია ფინანსურად დამოუკიდებელი უნდა იყოს. კომპანიის საწყისი კაპიტალი უნდა იყოს მინიმუმ 2 მილიონი EEK (ესტონური კრონი).
დოკუმენტების პაკეტის განხილვა და ლიცენზიაზე განაცხადი ხდება მხოლოდ სახელმწიფო ბაჟის გადახდის შემდეგ. საფასურის ოდენობა განისაზღვრება სათამაშო ბიზნესის არჩეული სფეროს მიხედვით. აზარტული თამაშების მომსახურების ლიცენზირებაზე განაცხადი, გარდა ლატარიებისა, ეღირება 3200 ევრო, ხოლო ლატარიის ორგანიზების ლიცენზირება - 640 ევრო. საქველმოქმედო ლატარიის ორგანიზებაზე განაცხადის განხილვა - 130 ევრო. თუ ფინანსთა სამინისტროს გადაწყვეტილება დადებითია, კომპანია იხდის ლიცენზიის ღირებულებას:
გარდა თავად ლიცენზიისა, განმცხადებლებმა უნდა მიიღონ დამატებითი ნებართვა სათამაშო ბიზნესის ორგანიზებისთვის. ამრიგად, ლიცენზიის ვადა 10 წელია, ხოლო აზარტული თამაშების მიწოდების უფლება ხუთი წელია. ნებართვა განახლდება ვადის გასვლის შემდეგ.
ფიზიკურ და იურიდიულ პირებს აქვთ განსხვავებული შესაძლებლობები თავიანთი საქმიანობის ლეგალიზაციის საკითხში. ინდივიდებს მხოლოდ ოსტატობის თამაშების მასპინძლობის უფლება აქვთ. იურიდიულ პირებს შეუძლიათ მიაწოდონ ესტონეთის კანონმდებლობით გათვალისწინებული აზარტული თამაშების ყველა სახეობა.
ონლაინ აზარტული თამაშები ესტონეთში
ონლაინ კაზინოები დაშვებულია ესტონეთში. ყველა სახელმწიფო ლიცენზირებული აზარტული თამაში უზრუნველყოფილია ონლაინ პლატფორმებზე. აზარტული თამაშების საიტების ოპერატორები ვალდებულნი არიან მიაწოდონ ინფორმაცია იმის შესახებ, თუ როგორ დაიცვან პერსონალური მონაცემები და მომხმარებელთა ტრანზაქციები. ასევე აუცილებელია კაზინოს ანგარიშიდან თანხის ჩარიცხვისა და გამოტანის მეთოდების უსაფრთხოების დადასტურება.
ონლაინ პლატფორმებზე თამაშის უფლება აქვთ შემდეგ მომხმარებლებს:
ესტონეთის ხელისუფლებას არ აქვს მკაცრი მოთხოვნები ონლაინ კაზინოების ენასა და ვალუტასთან დაკავშირებით. პოპულარული პლატფორმების რეიტინგებში, ინგლისურენოვანი საიტების გარდა, არის საიტები ესტონურად.
პოპულარული სათამაშო აპარატები ესტონეთში
ესტონეთში სახმელეთო და ონლაინ კაზინოები გთავაზობთ სათამაშო აპარატების ფართო არჩევანს სხვადასხვა მწარმოებლისგან. უმსხვილესი დეველოპერების პორტფოლიოს აქვს რამდენიმე სლოტი, რომლებიც დიდი მოთხოვნაა ესტონელ მომხმარებლებს შორის:
Greentube სათამაშო აპარატები განსაკუთრებით პოპულარულია ესტონეთში. 1993 წელს ავსტრიულმა კომპანიამ გახსნა ფილიალი სახელმწიფოს ტერიტორიაზე, 1996 წლიდან კი გახდა ესტონეთის ლატარიის ოფიციალური პარტნიორი.
Playtech სლოტები ასევე მოთხოვნადია. მწარმოებლის შტაბ-ბინა მდებარეობს მენის კუნძულზე. კომპანიის ფილიალი მუშაობს ესტონეთის ტერიტორიაზე.
სათამაშო პროგრამული უზრუნველყოფის შემქმნელები
მსხვილი კომპანიების ფილიალების გარდა, ესტონეთში ფუნქციონირებს საკუთარი ფირმები. ისინი ავითარებენ აზარტული თამაშების პროგრამულ უზრუნველყოფას ან პროგრამული გადაწყვეტილებების ნაწილს მსოფლიოში ცნობილი კორპორაციებისთვის. ასეთი საწარმოები მოიცავს:
ამდენი ეროვნული ესტონური კომპანია არ არის. თუმცა, ონლაინ აზარტული თამაშების ბაზარი მუდმივად ვითარდება. ეს არის ნაყოფიერი საფუძველი ახალი განვითარების სტუდიების შესაქმნელად და განვითარებისთვის.
ქვეყანაში სათამაშო ბიზნესის განვითარების პერსპექტივები
მიუხედავად იმისა, რომ ესტონეთში აზარტული თამაშების ბიზნესი მკაცრად რეგულირდება ხელისუფლების მიერ, საკანონმდებლო ბაზა საშუალებას აძლევს სათამაშო ინდუსტრიას აქტიურად განვითარდეს. სახელმწიფო მხარს უჭერს ახალი სახმელეთო კაზინოებისა და ონლაინ პლატფორმების ორგანიზებას და აწესებს მაღალ გადასახადებს აზარტული თამაშების ბიზნესზე. კაზინოებიდან მიღებული თანხები გამოიყენება კულტურისა და სპორტის განვითარებისთვის, სოციალური პროგრამების შესაქმნელად და მედიცინის დასაფინანსებლად.
გარდა ამისა, ესტონეთში მოთამაშეებს შეუძლიათ დამოუკიდებლად უარი თქვან თამაშზე სახმელეთო დაწესებულებებში და კაზინოს საიტებზე. ნებისმიერ მომხმარებელს შეუძლია დაემატოს საკუთარი თავი შავ სიაში, თუ ეჭვობს, რომ მას უვითარდება აზარტული თამაშებისადმი დამოკიდებულება. ამრიგად, 2016 წელს აზარტული თამაშების 2000-ზე მეტმა გულშემატკივარმა ნებაყოფლობით უარი თქვა ფიზიკურ და ვირტუალურ კაზინოებში მომსახურებაზე. დღეს ესტონეთში მოთამაშეთა უმრავლესობა უცხოელი ტურისტები არიან.
დასკვნები
ესტონეთში აზარტული თამაშების ბიზნესი მთავრობის შემოსავლის სტაბილური წყაროა. ქვეყნის ბიუჯეტი ივსება აზარტული თამაშების მომსახურების გაწევის ლიცენზიებისა და ნებართვების მოპოვებით. გარდა ამისა, ყველა თამაში (დამოკიდებულია მრავალფეროვნებაზე) იბეგრება. ასე რომ, მაგიდის გასართობისთვის და სათამაშო აპარატებისთვის ოპერატორები იხდიან ფიქსირებულ თანხას და დამატებით, მაგიდაზე ან სლოტზე დადებული ფსონების გარკვეულ პროცენტს. ლატარიის მოწყობის ლიცენზიის მფლობელები სახელმწიფოს აძლევენ შემოსავლის 18%-ს, ხოლო გათამაშების ოპერატორებს - 5%-ს. ეს თანხები გამოიყენება ქვეყნის ეკონომიკის განვითარებისთვის და ნაწილდება სხვადასხვა კულტურის სფეროს დასაფინანსებლად.